Lär känna Apoteket Svanen

Nästa hyresgäst att stolt presentera är Apoteket Svanen. Butiken har varit belägen i Odenhuset sedan februari 2006 då den flyttade hit från Engelska hörnan.

Apoteket Svanen har numera funnits i 15 år och är inne på sitt andra butikskoncept, då lokalen för två år sedan fick en omfattande uppfräschning ser man nu en stor, ljus och öppen butik med två ingångar, vilket är väldigt uppskattat i dessa tider. Detta möjliggjorde dessutom att vi kunde bredda vårt sortiment, vi är nu ett av de största Apoteken i regionen inom vår kedja. Vi har en stor avdelning med egenvård vilket är de produkter som kunderna köper för att förebygga och vårda, till egenvård räknas egentligen allting som inte kräver något recept, berättar Marie-Louise.

Marie-Louise Krantz är Apotekschef på Apoteket Svanen. Hon har jobbat inom Apoteket AB i 20 år och på Apoteket Svanen i ca 5 år.

Jag började som apoteksassistent och har sedan vidareutbildat jag mig till apotekstekniker och sedan farmaceut. På min fritid tittar jag gärna på serier och umgås med min familj och vår hund, säger Marie-Louise.

På Apoteket arbetar bland annat Andreas och Marie-Louise

Vår vision bygger på ett liv i hälsa. Där ingår de att vi ska sälja saker ansvarsfullt, då vi ska gynna kundens hälsa kan de ibland även innebära att man avråder från ett köp. Eller att man rekommenderar kunden en likvärdig produkt till ett lägre pris. Hos oss ska man känna sig trygg med ett högt förtroende för oss där omtanke kommer före merförsäljning.

“Vår affärsidé bygger på ett liv i hälsa. Hos oss ska man
känna sig trygg med ett högt förtroende för oss där
omtanke kommer före merförsäljning.”

I vårt arbete ingår det till mycket stor del att ge rådgivande hjälp så det är av stor vikt för oss att skapa de förtroendet hos våra kunder. De flesta har uttryckt att de ser oss som “sin andra vårdcentral.” Många kommer in till oss för rådgivning istället för att ringa till 1177 (om det inte är akuta sjukdomsfall d.v.s.) vilket också ställer höga krav på oss i personalen att hela tiden vara pålästa och uppdaterade. Vi vill att man ska känna sig välkommen hit för att få den hjälp man önskar, efter sina behov. Det är ett tacksamt arbete, då vi får mycket positiv feedback av kunderna. Detta är vår drivkraft, menar Andreas.

På Apoteket Svanen har vi en bred målgrupp med många olika typer av kunder som besöker oss. Det är därför svårt att nischa sig på någonting specifikt i produktväg då vi måste ha bredden. I närområdet finns det jourcentral, vårdcentral, BVC och en rad olika tandläkare som bidrar med kunder till oss men de kräver även en del handpåläggning från våran sida då vi ofta i stora drag behöver agera problemlösare. Målgruppen är allt från väldigt små barn till äldre pensionärer men den handlande kunden är framförallt kvinnor i åldern 40+, då de står för 80% av hushållets inköp.

På Apoteket Svanen har vi satsat på tjänstebiten. Vi har ett hälsorum som är väldigt uppskattat bland våra kunder.

Hur kom hälsorummet till?

Vi har tidigare haft hälsotjänster som vi själva har utfört såsom blodtryckskontroll och allergikoll men sedan i maj förra året har vi ingått i ett samarbete med Doktor24. Som numera bemannar hälsorummet med en sjuksköterska på måndagar och fredagar. Hälsorummet är avskilt och det som vi kan erbjuda just nu är olika vaccinationer såsom säsongsinfluensan, TBE som är stor runt vår och sommar samt lunginflammation vaccination. Det är tidsbokningar och dessa kan bokas både på apoteket.se samt på Doktor24. Vi hoppas att även kunna erbjuda Covid-vaccination i framtiden säger Marie-Louise.

På tal om Covid, så vill Andreas tillägga hur viktigt det är att tänka på vart man handlar sin skyddsutrustning. Köp saker med rätt kvalité de florerar hur mycket skyddsprodukter som helst ute på marknaden som inte går att garantera säkerheten på. Fördelen när du handlar hos oss på Apoteket är att de munskydd vi har är godkända för sjukhusbruk och handspriten är godkänd för medicinskt bruk. Hos oss kan du tryggt handla den typen av produkter då de går igenom en hel rad olika tester för att vi ska kunna ta in de i vårt sortiment. Någonting som kunderna har efterfrågat som faktiskt finns i sortimentet nu är en syresättningsmätare som man sätter på fingret.

“Det är viktigt att tänka på vart man handlar sin skyddsutrustning. Köp munskydd och handsprit med rätt kvalité.”

Det har varit en utmaning för oss att försöka att undvika att ha för mycket folk som står i butiken och väntar. För dig som har ett recept att hämta ut finns det snabba lösningar att tillgå för att slippa stå i kö. Detta gör du genom att express handla hos oss via vår hemsida där du lägger in din beställning och betalar direkt. Det är stor skillnad på att webb handla och att express handla. Vid de senare nämnda alternativet så tar vi beställningen från vårt egna lager och gör klart den så den finns redo att hämta ut hos oss inom 2 timmar. Vill man inte gå in i butiken kan man ringa på vår ringklocka så kan vi lämna över beställningen till dig utomhus. Prata med oss innan om särskilda önskemål så löser vi det på ett eller annat sätt. Kunderna har möjlighet att styra hur de vill ha det utifrån vilka möjligheter som finns säger Marie- Louise.

De senaste tio åren har vi gått från ett ganska fyrkantigt och gammaldags butikskoncept till att bli någonting helt annat, både inom mode och digitalisering. Vi är måna om kunderna och vi ser det som vår uppgift att det ska vara enkelt och smidigt att handla hos oss. Även om alla som arbetar hos oss idag inte har varit här sedan 2006 så vet kunderna vilka vi är som jobbar, vi är en stabil personalstyrka trots att många utav våra gamla rävar har gått i pension. Det är flera utav personalen från vår egna kedja som har uttryckt att de gärna vill arbeta hos oss på Apoteket Svanen då det är en ljus och trivsam butik med ett gott gäng arbetskamrater. Det är hög trivsel vilket vi är väldigt glada för säger Marie- Louise med ett leende på läpparna.